Z Bratislavy na Dachstein za 10 hodín

11.03.2016
-z-bratislavy-na-dachstein-za-10-hodin

5:00 – prázdnou diaľnicou vyrážame do hornorakúskej dedinky Obertraun, kde je údolná stanica lanovky strediska Krippenstein. Cesta k najdostupnejšiemu ľadovcu ubieha rýchlo a tak sme o deviatej na mieste. Našim plánom je okruh Rumpler Runde, ktorý by sme chceli okoreniť výstupom na Dachstein. Uvedená trasa má prívlastok aj National Ski Tour, takže si to aj samotní Rakušania celkom považujú. Veď pri zjazde z Dachsteinu naspäť do Obertraunu čaká na našinca neuveriteľných 24 km.

No, po poriadku. Keďže je sobota a ešte k tomu aj pekne, treba na lístok chvíľu čakať a v kabínke sa trochu potlačiť. Určire sa však oplatí. Za 19,50 € vás lanovka vyvezie až na vrcholnú stanicu do výšky 2100 m. n. m. Túru treba začať zjazdom k Talstation Gjaidalm a odtiaľ už príde na rad šlapanie vlnitým terénom.

Dachstein_s_profilu

10:30 začíname popri žltej budove bývalých kasární Oberfeld vyratrakovanou a tyčovým značením zabezpečenou zimnou cestou. Výšku naberáme len veľmi pomaly, ale však hádam sa to nejako rozbehne. 13:00 konečne vidíme na obzore Schladmingský ľadovec, kde si opäť pomôžeme sedačkou. Najprv však k nej musíme zlyžovať.

Po jazde lanovkou sa vytiahneme ešte vlekom a už vidíme stanicu Hunerkogel, ktorá zabezpečuje výjazd na Dachstein z juhu od Schladmingu. Toto všetko za spomínaných 19,50 €. Opäť nalepíme, obídeme Hohes Dirndl a už sa pred nami objavuje silueta Hoher Dachsteinu spolu aj s vrcholovým krížom.

Skidepot je tesne pod začiatkom ferraty Randkluftsteig, ktorá má v lete obtiažnosť A/B-teda ľahká. 15:00 už bez batohov s mačkami na nohách a cepínom v ruke začíname výstup. Rovnako ako my sa o vrchol pokúša aj nejakých ďaľších desať opozdilcov. Oceľové lano ferraty občas nad snehom trčí, k dispozícii sú aj kramle, takže žiadna panika. Zdržanie spôsobujú akurát 3 skupinky vodcov s klientami, ktorí pri zostupe istia svoje ovečky.

Nejako sa vyhneme a posledných 100 výškových na vrchol sa nám ide omnoho lepšie. Čas pokročil, tak len obligátna vrcholovka a opäť v zápche smerom dole ku lyžiam. 17:00 začíname značne unavení zjazd Hallstattským ľadovcom. S orientáciou nie je problém, po pár metroch narazíme na tyčové značenie, ktoré nás privedie až k chate Wiesberghaus, kde najbližsie dve noci dovolenkujeme. Pri zjazde treba párkrát do protisvahu vyšľapať, čo nám berie aj posledné sily a 18:00 sedíme úplne unavení v jedálni čakajúc na zaslúženú trojchodovú večeru.

V nedeľu len výšlap na Simonyhutte, pri búrlivom vetre je aj to výkon. No a na pondelok chuťovka. Po hodinovom šlapaní na GjaidAlm, ktorý je opäť zabezpečený tyčovým značením, nás čaka najdlhší Talabfahrt (11km) Rakúska po parádnom manchesteri až do Obertraunu. Výlet končíme prehliadkou Salzburgu a kávou pri Mozartwohnhaus.