Zoznam článkov od 1 do 20 (z 70) >>

"Jako lidská bytost se posouváte jedině tehdy, vymaníte-li se ze zóny osobního pohodlí."

(Percy Cerutty)

Rakúsko

Posledný májový týždeň sme skialpovú sezónu 2013/2014 ukončili zjazdom Vysokej. Nebol by som si pomyslel, že už koncom novembra sa nám podarí otvoriť sezónu 2014/2015. Avšak snehové podmienky a totálna závislosť na bielom prášku spôsobili, že predposledný novembrový víkend vyrážame do Rakúska smer Stubaital a našim hlavným cieľom sa stáva najvyšší kopec na okolí Zuckerhütl. Základným táborom sa nám stáva winterraum na Hildesheimer Hütte, kde v sobotu večer okrem našej sedemčlennej česko-slovenskej partie spí ďaľších 10 ľudí, čo by nebol...   Celý článok
Ešte sme sa v Bavorsku ani riadne neusadili, pendlujeme medzi Mníchovom a Garmischom, a už sa zas túlam po kopcoch. Stal som sa hneď po úteku členom DAV Oberland, sekcia „Alpiner Skiclub“. Členom bol aj Benno Stampfl a okrem iného bol aj šéfom mojej ženy Prisky na patológii univerzitnej nemocnice Harlaching. Tak to náhoda chcela, že sme sa stali partnermi pre vysokohorské a lyžiarske túry. Benno mal vždy extrémne málo času, tak naše túry boli hektické a neplánované. V apríli 1969 zavolal v piatok večer: „Zajtra ideme Olperer, Tuxer Alpen, a zober si ...   Celý článok
Ide o cvičnú ferratu strednej náročnosti na brehu jazera Gosausee pod Dachsteinom. Vhodná je napríklad na spestrenie prechádzky okolo tunajších jazier, na skrátenie čakania na autobus alebo ako rozcvička pred nejakým vážnejším turistickým počinom v priľahlej oblasti. My sme ju otestovali pri spiatočnej ceste z dovolenky.

Najlepší prístup k ferrate je autom cez dedinku Gosau až k poslednému parkovisku pri Vorderer Gosausee. Odtiaľ už len po vlastných po ľavom brehu jazera s krásnymi výhľadmi na Hoher Dachstein. Nástup trvá takých 15 minút, za...   Celý článok
Normálni seniori sedia väčšinou doma, čítajú noviny a pijú pivo. Myslím si, že keď zomrieť, tak aktívne, tak začnem organizovať. Dáme sa dokopy, žiadni začiatočníci, všetci máme v nohách tisíce MTB kilometrov. Tak príde z Kežmarku Otto Podolinský, bývalý bežec na lyžiach a 22-násobný majster ČSR, Ele Mrozek, lezec a lyžiar. Nahovoril som aj Pepiho Schweigera, bývalého majstra Nemecka v zjazde a kombinácii - jeho žena nás odviezla na VW Bulli na štart a nazad z Pertisau do Garmischu.  Celý článok
Po pár dňoch, strávených na ferratách pod Dachsteinom, sa nám žiada trochu uľaviť rukám. Obzeráme sa po nejakej klasickej vysokohorskej túre. A keďže máme radi, keď má niečo prívlastok "naj", hlasujeme za Hochgolling, najvyšší vrchol Schladmingských a zároveň aj celých Nízkych Taurov.     Výstup plánujeme od Schladmingu. Cez Rohrmoos a dolinu Untertal prefrčíme autom až k poslednému záchytnému parkovisku Riesachfälle im Untertal (1075 mnm). Do doliny sa dá dostať zo Schladmingu aj autobusom (Shuttle Bus), osobné autá majú vjazd spoplatnen...   Celý článok
Po prvé: Stubai bola moja náhrada za Tatry. Po druhé: tak isto blízko. Po tretie: tak ako som mal obľúbené túry doma (Krížna napríklad), tak som si nevysvetliteľným spôsobom obľúbil Sulzkogel: od auta akurát 1000m výškový rozdiel, čiže už „túra“ :-) Síce nie ťažká, ale dobrá horská prechádzka a ten vrchol bol dosiahnuteľný v každej ročnej dobe a v každom počasí. Tak som tam chodil relaxovať veľmi často sám, hoci na vrchole bol vždy niekto na kecanie prítomný. Aj keď chcel niekto nasilu spraviť jednu trojtisícovku, tak som ho tam zaviedol. Tý...   Celý článok
Po „oslobodení“ Československa vojskami Varšavského paktu (1968) som sa rozhodol, že sa oslobodím aj ja a zakotvil som aj s rodinou v Bavorsku, kde ma ťahalo ďalej do hôr, ako doma. Počul som už veľa ľudí rozprávať, že si vedia naplánovať priebeh života. Ja to tvrdiť nemôžem, lebo patrím k tomu typu ľudí, čo sa za 5 minút rozhodnú beh života zmeniť. Tak sa stalo, že v auguste 1968 som od strachu, že budem povolaný do armády, zbalil rodinu a lano a emigroval. Stal som sa hneď členom DAV Oberland a potom aj lyžiarskeho klubu Garmisch-Partenkirche...   Celý článok
Je to teda zvláštne, koľko mojich známych malo v exile problémy s nadviazaním nových kontaktov. Ako športovec sa niečo také dá ľahko obísť. Hneď od začiatku som bol v DAV priateľsky privítaný, ale asi boli ovplyvnení, lebo som na začiatok zaplatil jedno kolo piva. Od mojej prvej túry na Tribulaun som bol na lane s Edym Slívom. Fungovalo to celkom dobre a po skialpovej túre na Feuerstein, kde som ako prvý zjazdil celú hranu dole, mali ku mne už aj trochu rešpektu. Môj nový partner Edy je taký stredný lezec ako ja, rozhoduje sa v stene trochu pomaly čo ďal...   Celý článok
Celé dopoludnie sa čľapkáme vo wellnesse v Schladmingu. Jednak preto, že vonku prší a druhak, lebo to máme zadarmo*. Poobede hlásia postupné vyčasovanie, chcelo by to trochu sa vyvenčiť. Z propagačných materiálov nás zláka fotka jazera Spiegelsee s výhľadom na Dachstein. Keď k tomu pridáme pár vyhliadkových vrcholov v okolí, máme o program postarané. Krycí názov akcie znie Reiteralm Rundweg, spája tri samostatné vrcholy Schober, Rippeteck a Gasselhöhe a celý okruh zaberie tak 3,5 - 4 hodiny. Z kempu v Pichli vyrážame až niečo po tretej. Po úzkej ceste pln...   Celý článok
Similaun 3606m. je výrazná pyramída ležiaca v Ötztalských Alpách na hranici Rakúska s Talianskom. Aj keď tento kopec nedosahuje až takú popularitu ako napríklad neďaleký Wildspitze, patrí tiež medzi časté ciele vysokohorských turistov a skialpinistov. Výstup na Similaun nie je veľmi technicky náročný, problém tu skôr predstavuje vzdialenosť a s ňou spojené dobré plánovanie. Samozrejme o vrcholovom úspechu v takomto prípade často rozhoduje počasie.   V zimnom období sa na Similaun dá vystúpiť z troch hlavných smerov. Z Talianskeho Pfossentalu je to v...   Celý článok
Ako horolezec máš raz chuť na lezenie, raz na vysokohorskú túru a ja mám často chuť na lyžiarsku túru. Najkrajší čas je na jar, už je teplo, deň je dlhší a vo vysokých polohách nájdeme aj dobrý sneh.
Máme postavený karavan ako chatu pri Kaiseri, oblasť Kitzbühel, odtiaľ je to nie ďaleko vybehnúť na dennú túru na Stubai alebo do Vysokých Taur. Tentokrát nás to láka zase raz ku Glockneru. Tie dva kopce z názvu článku sú ľahko dosiahnuteľné, tak naverbujem pár chlapcov z kempingu. Tí sú šťastní, že majú nieko...   Celý článok
Tento kopec nebýva hlavným túrovým cieľom, keď niekto vyjde hore na Amberger Hütte. Alebo sa ide na rozjazdenie v hlbokom snehu, alebo je príveskom po veľkej túre. Ale neverte, že je to naozaj len kravské hovno, ako to naznačuje jeho meno. Išiel som ho s kamarátom Bennom po Schrankogeli, aj s mojou ženou Pirou v peknom jesennom slnku, ale aj sólo, ako relaxovú túru. A na to je toto hovno ako stvorené. Táto túra sa dá urobiť za jeden alebo dva dni. Chcel som si oddýchnuť, aj po mojich maratónoch. Okrem toho je atmosféra na tejto chate skutočne horolezecká, nie...   Celý článok
Pri potulkách svetom som sa ocitla na pár dní v rakúskom Grazi. Mesto samo o sebe má silnú atmosféru, zvlášť keď natrafíte na slávnosti vína tak ako my. Napriek tomu sa nám však žiadalo vymeniť ruch veľkomesta za krásu hôr. Voľba padla na neďalekú tiesňavu Bärenschützklamm a aby sme využili deň naplno, spojili sme to aj s výstupom na vyhliadkový Hochlantsch (1720 mnm).   Východiskovým bodom pre túru je dedinka Mixnitz, vzdialená cca 40 km od Grazu. Dá sa tam dostať pohodlne aj vlakom, z Grazu to ide takmer každú pol hodinu. Neďaleko vlakovej stanice v...   Celý článok
Klettersteig sa nachádza v južnej časti Salzkammergutských hôr, v kaňone potoka Ruβbach, pod majestátnym bralnatým Rinnkogelom (1823m). Prístup je z platenej cesty (5E na osobu) medzi mestečkami Strobl na severe (pri jazere Wolfgangsee) a Abtenau na juhu. Cez početné serpentíny cesta prekonáva horský masív, vrchol má na rozsiahlej trávnatej plošine Postalm. Potoky, stekajúce odtiaľ na severovýchod, sa poriadne zahryzli do žuly a prepílili hlboké, úzke kaňony.  Kto prichádza od severu, zaplatí mýto a asi po 2 kilometroch (na prvej serpentíne) je možnosť...   Celý článok
Ortodoxných feratistov vopred upozorňujem, že toto nie je nič pre nich :-) Aj keď na takom malom kopčeku sa fixnými lanami nešetrilo. Čiže chodník je zaistený poriadne najmä tam, kde sú časté strmé úseky ohladeného a vyšmýkaného vápenca. Inak je to celé choďák.    Schober (1328m) je na výhľady vďačný kopček na severnom okraji Fuschlsee, kúsok od mestečka Fuschl. Pre nás cezpoľných je asi dôležité aj to, že len kúsok na juh od diaľnice - z exitu Thalgau sa len treba vrátiť smerom na Fuschl a pred mestečkom odbočiť doľava pod kopec. Ten sa...   Celý článok
Sme v mestečku Ebensee na južnom pobreží jazera Traunsee, len na taký dlhší skok od diaľnice A1 (asi 30km na juh). Auto odstavujeme pod lanovkou na Feuerkogel a cestu k „hromozvodu“ začíname po chodníku č.804 cez kalváriu. Na začiatok označená skratka, potom príjemné stúpanie lesom s občasnými vyhliadkami dolu k jazeru a na Erlakogel (1575m) nad jeho východným brehom. Po hodine a pol prechádzame okolo dolnej stanice ďalšej lanovky, odtiaľ až hore je to už zväčša po štrkových zjazdovkách. Ale otvárajú sa pohľady do vzdialenejšej krajiny.   Celý článok
Salzkammergut-berge, jedna z najsevernejších horských skupín Álp, leží na východ od Salzburgu, výhodou pre nás je jednoduchý prístup - stačí odbočiť z diaľnice A1 doľava, prejsť pár kilometrov a stojíme pod niektorým z kopcov. Taký je aj Traunstein na východnom brehu jazera Traunsee - od exitu 216 cez Laakirchen a Gmunden je to na parkovisko na konci cesty asi 15km.   Traunstein samotný už síce patrí do susednej ...   Celý článok
Wilder Kaiser - Rakúsko Môže byť aj horolezec tehotný? Sprostá otázka? Ale môže mať podobné symptómy. A z toho vznikla táto túra.
Našiel som po "zmene" bydliska nového partnera miesto Gipsyho. Niečo sme už spolu poliezli a sme teraz na tréningu na skalke v Puchheime, nad riekou Isar pri Mníchove. Asi ako Jakub pri Bystrici. Robíme traverzy, kto skorej vypadne platí pivo. Tak platím ja. Sedíme v Biergarten pri moste v Grunwalde. Začnem spomínať, že popri letnom lyžovaní som si často aj po tréningu na Baraních rohoch s pôžitkom zasóloval. E...   Celý článok
Hohe Tauern, Grossglockner, to je pre každého skialpinistu pojem. Ale kto pozná KLOBEN? Začnem takto: Kto má pri skialpe rád viacej zjazdu ako výstupu, leží s týmto tipom správne. Išiel som ho 19x a keby som mohol, tak ho jazdím ešte stále.

Tak k faktom: Autom prídeme cez FUSH do FERLEITEN, tam parkujeme. Cez sviatky a v sobotu - nedeľu tam čakajú od 6:00 bustaxíky na vývoz až ku FUSCHER TÖRL, cena 20 € incl. Maut a odvoz z doliny nazad. Odporúča sa ísť zavčasu, lebo nazad vozia od 11:00 do 14:00. Cez tý...   Celý článok
Čo hovorí teória: Nie veľmi výrazný vrchol, stojaci v tieni svojich väčších a slávnejších stubaiských bratov. No napriek tomu že neoplýva výškou nad 3000m a na jeho úpätí sa neplazí žiadny ľadovec, teší sa hojnej pozornosti. Môže za to práve jeho poloha na dostrel od najvyššej stubaiskej hory Zuckerhütl (3507m) a blízkosť dvoch chát Sulzenauhütte a Dresdnerhütte. Často sa využíva aj ako aklimatizačný výstup pred útokom na práve spomínaný Zuckerhütl.

Naša prax:

Náš plán zdolať na záver pobytu ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 70) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2014  |  designed by MVM Trade s.r.o.