Rock Machine

Rakúsko

Transalp 13500

12.05.2018
O transalpe som sa prvýkrát dozvedel z časopisu Velo v roku 2003. Bol to článok, čo sa mi vryl hlboko do mysle a už vtedy som vedel, že to je presne to, čo chcem na bicykli robiť. V roku 2005 som podnikol svoj prvý alpský výjazd. Vtedy som sám prešiel francúzsku časť Álp naťažko. Trasa viedla cez tie najťažšie a najvyššie alpské priesmyky po asfalte. Zastavila ma vtedy nehoda vo Švajčiarsku, odkiaľ som musel domov pokračovať autobusom. Svoj sen o nekonečných serpentínach som však snívať neprestal. V roku 2006 sme už vo dvojici spolu s Jankom Ada...   Celý článok
Osemdesiate roky, traja spolužiaci a ich dobrodružstvá doma aj vo vesmíre po tom, čo v jaskyni skalnej steny  objavia ukrytú cudziu kozmickú loď... Všetci sme vtedy špekulovali nad možným miestopisom tejto takmer kultovej knihy Jozefa Žarnaya. No a teraz, cestou do Mníchova, na návštevu k nášmu „zahraničnému dopisovateľovi“ Janovi Bankovi, spomienky ožívajú. Lebo pred Salzburgom, naľavo od diaľnice sa dvíha výrazný vápencový masív: Drachenwand. Takže výjazd Mondsee, krátka cesta cez mestečko a popri brehu jazera, odbočka doprava na Sankt Lorenz a ...   Celý článok
 Je  leto. Zívam. Je akési poobedie. Sedíme na parkovisku. Ja a auto. Obaja vieme, že  je čas presunu, ale nik nevie... kam. Hochalmspitze nad nami  znie už ako dávna minulosť. Tak... narýchlo pozerám do mapy a do oka mi padne nenápadná dedinka Prägraten a od nej vytŕčajúci Weissspitze.   Rakúskymi  geografickými  pojmami to znamená,  že  sa so svojim motorestom na 4-och kolesách premiestnim z Ankogelgruppe  do Venedigergruppe. Všetko išlo  hladko,  tesne pred menovanou dedinkou je ešte jedna menšia - Wallhorn,  tam pekne odbočiť  a akoukoľvek c...   Celý článok
Čas stlačený do týždňa. Sedím za PC a viem, že dovolenka má byť vytiahnutá zo zásuvky narýchlo. Vysoké Taury sa týčia z monitora počítača . Stihnem si pozrieť iba webovo zaujímavú horu Hochalmspitze- najvyššiu z Ankogelgruppe. Zvyšné dni zrejme nechám plynúť v smere vetra. Pohostinnosť dovolenky sa môže začať, vraj si mám zbaliť okrem ferratového setu aj lano, čakan a mačky- kázal web. Auto cíti váhu haraburdia na necelý týždeň. Bude mojím motorestom, prístavom, saunou, knižnicou, pohyblivým domovom. Tmou sa kĺžem po rakúskej ...   Celý článok

Jubiläumsgrat

13.06.2017
Na úvod niečo o Jubiläumsgrate Jubiläumsgrat je skalný hrebeň, ktorý sa nachádza v Nemecku, v pohorí Wetterstein Gebirge, priamo nad olympijským mestečkom Garmisch-Partenkirchen. Na západe začína na najvyššom vrchole Nemecka Zugspitze 2963 m n.m. a na východe končí na dominantnom vrchole Alpspitze 2628 m n.m. Na hrebeni je množstvo veží, vrcholov, sediel a zárezov a trasa vedie priamo po nich až na jeden vrchol Hochblassen. Na hrebeni neklesnete pod 2450 m n.m. a jeho celková dĺžka je 8,1 km. Prevýšenie je okolo 900 m. Hrebeň je na viacerých miestach za...   Celý článok
Skončilo sa babie leto, lezecká sezóna, prišlo prvé ochladenie a srdce skialpinistu už túži po prvom snehu. V Tatrách a Fatrách sa potrebuje aj zem ochladiť a aj nejaký základ by sa zišiel. V Alpách je to trochu jednoduchšie. Ľadovec je garanciou snehu po celý rok a lanovka Vás vie posunúť do úplne iného sveta. A tak v novembri smer Stubai a na pár dni zažiť zimu. Stará známa chata Hildesheimer a jednoduché túry poveďla strediska a na bezpečnom ľadovci. Na úvod sezóny po 5-mesačnom pôste je to veľmi fajn. Sezóna bola v Tatrách veľmi fajn a...   Celý článok
Každý si obľúbi nejaké kopce, kde sa cíti ako doma, nuž ja som po zmene bydliska hľadal náhradu za Tatry a trafil som do čierneho. Od prvej túry som sa zaľúbil do Stubaia. Tak ako v Tatrách musíš aspoň raz absolvovať Gerlach, tak je povinnosť ísť raz túru na Zuckerhütl, najvyšší kopec v Stubaji. Síce som si „odklepol“ iné vrcholy skorej ako Zuckerhütl, ale prišiel rad aj na ten.   Nakoľko považujem túto túru za krásnu, nie veľmi ťažkú, tak ju opisujem, ako a kadiaľ sa dá ľahko zdolať. Pre skúseného turistu je to pôžitok, aj keď nie ve...   Celý článok
Salonka - (prezývky v Tatranskej Lomnici vznikali zásadne skomolením priezviska). Kedysi úspešnú juniorskú skialpovú reprezentantku odvialo - ako sama hovorí. New York, Aljaška, Island - dlho, Nórsko a konečne ju privialo do Álp. Konečne pre nás, ktorí môžeme sledovať jej originálne spracované reporty. Aby sa aspoň niečo z nich zachovalo a ponúklo aj širšej verejnosti tu je prvý. Skialpový výlet na Hochfirst začiatkom leta 2016. Článok nemá veľa textu. Zapozerajte sa do fotoreportu a nevynechajte popisy k fotkám...    úvod M.B. (Bartik)     "Č...   Celý článok
 Na pomedzí troch krajín, Rakúska, Talianska (Južné Tirolsko) a Švajčiarska sa nachádza Reschenpass 1504m. cestný prechod medzi It./A. Neďaleko je osada Reschen, na brehu priehradného jazera rovnakého mena. Obrázok kostolnej veže trčiacej z jazera, asi najznámejšieho pohľadu z tejto oblasti ste už zrejme videli v nejakom turistickom prospekte.   Práve v tejto oblasti s krásnou prírodou a výbornými podmienkami vznikol unikátny projekt: Nachádzajú sa tu štyri lanovky prevádzkované aj v lete, jednou z nich je sedačka. Medzi týmito boli vybudované traily pre ho...   Celý článok
 Keď nesneží... Začiatok roku 2016 a my zúfalo pozeráme na meteoblu.com a tam ani vločka snehu. Teploty plus. A to som písala presne pred rokom, že Európe chýba snehová pokrývka, tak aspoň Sant Móricko. Ale teraz aj hlavný aktér stránok vetroplach.sk píše, že sa zelená Móricková tráva a jedna z prvých túr je na bežkách. No, na našich stranách nápodobne: buď sa po 10x stúpa na Skalnaté po zjazdovke, alebo ja po zjazdovke na Sv. Petr v Špindli, a to na Silvestra počítam, že ľudí lyžujúcich dole v 7-radoch. Zámer máme Zermatt. Pýtam sa kolegov vo Š...   Celý článok
Leto opäť ubehlo rýchlym tempom. Pol metra prachu zakrylo tatranské chodníky a vyľudnilo zástupy ceprov. S príchodom zimy je spojené uzatváranie letnej sezóny tradičným výkonom a legendárnou zábavou. Po desiatich rokoch sa odšikovali „zásobovači“ a ich baby na preteky horských nosičov za hranice tatramatky. Miesto určenia, Tirolské Alpy, nebolo náhodné. Duško Hudák tu pred rokom v lavíne nešťastne zahynul. Tak sme ho išli pozrieť, reku že čo nové... Dva dni vopred vyrazil autobus a desiatka áut plná krošní do rakúskeho St. Sigmundu. V sobotu ráno ...   Celý článok
   Druhú septembrovú sobotu sa opäť konal v tirolskom Lienzi štafetový pretek štvorčlenných tímov Dolomitenmann. Tento 29. ročník sa okrem už štandardne dobrého počasia niesol v duchu spomienky na tragicky zahynuvšieho Hannesa Archa, ktorý sa iba dva dni pred pretekom zrútil vo svojom vrtuľníku v oblasti Grossglockneru. Piatkový briefing bol pre organizátorov naozaj ťažký, keďže Arch patril medzi ambasádorov a hostí, ako Dolomitenmanna tak aj preteku X-ALPS.    Tento rok sa na štart postavilo celkovo 110 týmov a Lienz sa tak stal miestom zápolenia 4...   Celý článok
Ráno v Lienzi je ako vystrihnuté z katalógu - vychádzajúce slnko maľuje vrcholky okolitých hôr do ružova a nad nimi len čistý plech. Zatiaľ je ešte príjemná letná teplota, bude horšie. Vyrážame autom cez Tristach do kopcov. Prejdeme popri Tristacher See a napájame sa na horskú cestu Dolomitenstraβe. Za poplatok 8€/auto sa ňou vyštveráme až k chate Lienzer-Dolomitenhütte (1616m), teda takmer 1000 výškových metrov dohora. Tam sa začína naša túra.   Prvou métou je chata Karlsbader Hütte. Tá leží ešte o nejakých 650 m vyššie a dá sa k nej dosta...   Celý článok
Lienz je z každej strany obklopený horami. Lienzske Dolomity na juhu sú síce podmanivé, no na opačnej strane príťažlivosťou nezaostávajú ani vrcholy spadajúce už do horstva Hohe Tauern. A práve z tejto ponuky horskej skupiny Schober Gruppe si vyberáme Schleinitz. Z nášho kempu každý večer sledujeme, ako slnko maľuje jeho vrchol do červena najdlhšie zo všetkých... Výstup naň sa dá z Lienzu krásne zokruhovať, zjednodušiť lanovkou, osviežiť nenáročnou ferratou a vyšpičkovať kúpaním v plesách. Z každého rožka troška - my sme si dopriali všetko!  ...   Celý článok
Jenda múdra hlava raz povedala, že skialpinizmus nie je víkendový šport a je možné ho bezpečne praktizovať len v dni, kedy sú na to podmienky, inak sa môže stať veľmi ľahko nebezpečným. Osvojil som si tento výrok a stal sa zo mňa sliedič. Sliedič pekných dní s dobrými podmienkami. Túto sezónu je ich pobiedne.  Akúkoľvek invenciu brzdil v prvej polovici sezóny akútny nedostatok snehu prakticky v celej Európe. Možný je len autistický skialp na Chopku, nižšie kóty nemajú nárok. S novým rokom sa situácia jemne zlepšuje, ubúda však slnečných dní. Tý...   Celý článok